گره پروانه در چوب های ترمووود


گره پروانه در چوب های ترمووود

چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 12 دقیقه 0 نظر 2900 بازدید

گره های چوب یکی از زیبا ترین قسمت های چوب می باشد . طبیعتاً گره های چوب دارای اشکال مختلفی است و این اشکال بستگی به نوع چوب دارد . یکی از زیبا ترین گره های چوب گره پروانه ای است . چوب ساسنا دارای بیشترین طیف از گره های پروانه ای است . این گره ها پس از انجام عملیات ترمو شدن ظاهر منحصربه فردی به چوب ترمووود می دهند . در این مقاله به تشریح انواع چوب ها و گره پروانه در چوب ها می پردازیم

قبل از اینکه به توضیح در مورد گره های چوب بپردازیم باید ابتدا با انواع چوب های ترمووود آشنا شویم :

یکی از پرمصرف‌ترین و قدیمی‌ترین چوب‌های مورد استفاده در صنعت چوب، چوب‌هایی هستند که از روسیه وارد ایران می‌شوند و با نام‌هایی مانند نراد، یولکا، ساسنا و حتی به‌ اشتباه چوب روسی شناخته می‌شوند. در ادامه به تشریح انواع چوب ها ی ترمووود می پردازیم .

چوب ساسنا

چوب ساسنا :

ساسنا نام گونه ای از درخت کاج pine است . این چوب بیشتر در پالت سازی، کلاف سازی، مبلمان سبک، ترموود، قایق سازی، نرده کشی، صنایع شیمایی چوب مانند کاغذسازی و الیاف سازی، نئوپان، ام دی اف، اچ دی اف، تخته چند لایه و در اغلب صنایع چوب به دلیل فراوانی و قیمت مناسب دارای کاربردها و استفاده‌های گوناگونی هست.

فواید چوب ساسنا

ساسنا یک منبع تجدید شدنی است درخت های ساسنا علاوه بر این که بسیار زیبا هستند منابع بسیار خوبی برای محیط زیست هستند. کار با این نوع چوب ها بسیار آسان است برش دادن، رنگ کردن و همچنین منبت کاری با این نوع چوب ها بسیار ساده تر از سایر چوب های دیگر می باشد. این نوع چوب ها در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم هستند .

چوب یولکا

یولکا، نام گونه‌ی از درخت اسپروس که سوزنی برگ هستند است . این نوع از چوب‌ها از جنس درخت اسپروس هست و جزو (softwood) نرم چوب‌ها…گره‌های یولکا به‌صورت نقطه‌ای بوده و در طول چوب به‌صورت نامتوازن تکرار می‌شود.

چوب گونه یولکا نرم است و دارای وزن حجمی ۴۷۰ کیلوگرم در هرمترمکعب با رطوبت ۱۲-۱۵ ‎٪ می باشد .

درختان گونه یولکا پس از ساسنا رتبه دوم را از نظر گستردگی پوشش گیاهی در جنگل های روسیه دارند .

درخت یولکا بشکل یک تنه صاف رشد میکند که دارای شاخه ها و گره های کمی میباشد .

در درخت بالغی که طولش به ۶۰ متر میرسد ۲۵ متر ابتدای درخت بسیار کم گره است .

یولکا روشن و نرم و درشت بافت هست معمولاً و ساسنا کمی قرمز و صورتی و کمی چرب گاهی درشت بافت و گاهی ریز بافت و بسیار سفت.

چنین درختی در پایین تنه قطری بین ۰٫۴ الی ۱٫۲ متر می تواند داشته باشد .

چوب نراد

این چوب وارداتی بوده که به رنگ سفید تا سفید مایل به کرم تا قهوه‌ای مایل به صورتی دارد ، راست تار و دارای نقشی زیبایی است. چوبی است سبک، نرم و کم دوام و کار با آن آسان است.

نراد یک نمونه از ۴۰ نمونه‌های درخت کاج هست. نراد یکی از درختانی است که مانند درخت کاج جزء مهم‌ترین درختان برای تهیه چوب روسی به‌حساب می‌آیند. این درخت جزوه گونه درختان نرم چوب به‌حساب می‌آیند و به‌واسطه قیمت مناسب و صنعتی بودن آن‌ها مورد توجه اساتید قرار گرفته است. برگ درخت نراد سوزنی است و این برگ‌ها در تمام فصل‌های سال سبز هستند از این چوب‌ها برای مصارف گوناگونی مانند کاغذ سازی، ساخت پالت، مبلمان سازی، درب و پنجره چوبی، کف پوش و دیوار پوش، ساخت فریم ساختمان، دکوراسیون داخلی و خارجی و… استفاده می‌شود.

چوب اَش (ASH)

چوب ترمووود اش

چوب اش و کاربرد آن :

چوب اش یا همان زبان گنجشک به جهت ویژگی های بسیاری که دارد یکی از گونه های چوبی است که در ساخت و ساز بسیار مورد توجه طراحان دکوراسیون داخلی و معماران می باشد درخت اش دارای چوبی از گونه سخت بوده و به همین جهت دارای کاربردهای زیادی می باشد این مزیت باعث می شود که دارای استحکام خوبی بوده و در فضاهایی که نیاز به مقاومت در برابر فشار و وزن است از آن استفاده شود این گونه ی درختی دارای رنگ کرم قهوه ای بوده که رگه ها و بافت زیبایی نیز دارد

کاربردهای چوب اش چیست ؟

به دلیل مزایای بی شمار این گونه ی درختی است که از آن برای نماهای خارجی ، دیوار پوش ، کف پوش و یا حتی پوشش پله ها استفاده می شود مقاومت چوب اش باعث می شود که بتواند وزن و فشار را تحمل کرده و به آسانی به آن آسیب وارد نشود همچنین گونه های دیگری از درخت اش وجود دارد که طرح و رنگ آن زیتونی است که به چوب اش زیتونی نامیده می شود و به جهت زیبایی ظاهری که دارد برای روکش چوب های دیگر استفاده می شود که در این صورت قیمت و ارزش آن بیشتر خواهد شد نکته قابل توجه دیگر آن است که وجود شیارهایی که در بافت این چوب وجود دارد باعث می شود که برای استفاده در کف پوش ها مناسب باشد زیرا از سر خوردن افراد جلوگیری بعمل می آورد همچنین در برابر رطوبت و نفوذ آب نیز مقاومت خوبی دارد در صورتی که به صورت ترمووود باشد قابلیت های آن ارتقاء خواهد یافت زیبایی چوب اش باعث شده است که کسانی که در ساخت لوازم تزئینی و صنایع دستی فعال هستند آن را انتخاب کرده و با استفاده از آن زیبایی های بیشتری را خلق نمایند.

گره پروانه ای در چوب های ترموود

چوب ترمووود گره پروانه ای

گره های چوب به دلیل شکل متفاوتی که به ظاهر چوب می دهند از زیبایی بسزایی برخوردار هستند . این گره ها بسته به نوع چوب متفاوت هستند . در اصل نام گذاری گره پروانه ای به این صورت شکل گرفت که این گره ها بر روی چوب های ترمووود به شکل یک پروانه مانند در عرض چوب قرار گرفته و به آن گره پروانه ای می گویند . گره های پروانه ای در چوب های ساسنا ، هنگام ترمو شدن زیبایی دوچندانی را به چوب می دهند که مورد پسند اکثریت قرار گرفته است.

از این رو ترمووود های دارای گره پروانه ای عامه پسند شده و در نما های بیرونی ساختمان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد . چوب ساسنا دارای بیشتر میزان از گره های پروانه ای می باشد.